Zoek

Succesvolle Derde Online Meet Up: Toekomstig analist

Succesvolle Derde Online Meet Up: Toekomstig analist

In een succesvolle bijeenkomst, getiteld 'Derde Online Meet Up Toekomstig Analist', zijn vertegenwoordigers uit zowel het onderwijs als het beroepsveld online samengekomen met als doel om tips en tricks uit te wisselen.

Online Meet up.jpg
In een succesvolle bijeenkomst, getiteld 'Derde Online Meet Up Toekomstig Analist. regionaal in gesprek, zijn vertegenwoordigers uit zowel het onderwijs als het beroepsveld online samengekomen met als doel om tips en tricks uit te wisselen hoe we studenten kunnen binden en boeien als toekomstig analist. Het evenement startte met een terugblik op de Meet Up in 2022 door Els Wester (voorzitter NVML) en Loes Hooijboer. 

Tijdens de online bijeenkomst waren er inspirerende presentaties over duurzame samenwerking door co-creatie, innovatie en levenslang leren binnen het Centrum voor Innovatief Vakmanschap BioSciences (CIVBioSciences). Sandra Migchielsen en Harald Leeuwis deelden inzichten over dit onderwerp, evenals Wouter Tiel Groenestege en Kim de Lange, die spraken over de nieuwe minor Laboratoriumdiagnostiek.

In de break-outs rooms gingen de scholen daarna met het werkveld in gesprek over beroepsverwachting, competenties, breed opleiden, stageplekken en samenwerking. Een centraal thema van het regionale gesprek was de vraag: "Hoe zorgen we ervoor dat 1 (scholen) + 1 (werkveld) 3 wordt?" Belangrijke onderwerpen tijdens deze discussie waren samenwerking, flexibiliteit, betrokkenheid en efficiëntie.

Verschillende initiatieven werden besproken tijdens het overleg, waaronder:

  • Actieve betrokkenheid van de student.
  • Werken met realistische beroepstaken.
  • Breder opleiden van studenten.
  • Landelijk aanbieden van specifieke keuzedelen.
  • HBO-specialisatie in minors.
  • Docentenstages om de band tussen onderwijs en werkveld te versterken.
  • Effectief managen van de verwachtingen van studenten.
  • Gebruik van virtual reality (VR) in overeenstemming met het brede werkveld.
  • Ontwikkelen van een meerjarenplan tussen onderwijsinstellingen en bedrijven.
  • Inzetten van vakspecialisten (hybride docenten) voor gastlessen en projecten.
  • Oprichten van learning communities met lectoren en praktoren.
  • Samenwerking tussen mbo en hbo, waarbij studenten worden gekoppeld tijdens stages.
  • Uitbreiding van het Beroeps Begeleidende Leerweg (BBL)-aanbod.
  • Opzetten van Leven Lang Ontwikkelen (LLO)-modules.

De gezamenlijke inspanningen hebben als doel betekenis te geven aan het binden en boeien van zowel huidige als toekomstige studenten, met als resultaat een vergroting van de zichtbaarheid van het beroep van analist.

Bekijk hier de presentaties

Lees hier de verslagen van de breakoutrooms